ODRŽAN STRUČNI FORUM ZEMALJA JUGOISTOČNE EUROPE ZA POVIJESNA VOZILA FIVA 2 ...
Hrvatski savez povijesnih-starodobnih vozila,
Ured glavnog tajnika
Zagreb, 1. ožujka 2021. godine
U organizaciji HAVAP-a uspješno je održan FIVA 2, stručni forum za povijesna vozila zemalja jugoistočne Europe.
Forum je održan 27. veljače 2021. godine putem videokonferencije koju je vodio Filip Buden, zamjenik ravnatelja. U obradi teme sudjelovali su Dalibor Cvenarski, predstojnik Zavoda za vrednovanje i ocjenjivanje povijesnih-starodobnih vozila i Ivan Vinković, voditelj društvenih mreža.
Kroz raspravu su se kristalizirale dvije glavne teme; vozila s početka 90-ih i njihova perspektiva kao starodobnih vozila, te problematika privlačenja mladih u krug poštovatelja starodobnih vozila.
Zaključci konferencije su sljedeći:
1. Vozila 90-ih zbog svoje tehničke složenosti i principa konstrukcije i izbora materijala imaju perspektivu jedino kao sačuvani primjerci (po FIVA-i ''preserved''), jer su restauracije nemoguće. Ovdje bolje izglede imaju vozila koja su imala kakav - takav kultni status već u toku proizvodnje i skupi rijetki primjerci. Uzrok su osim tehničke složenosti, nedostatak odgovarajućih dijelova pri čemu se ne misli na toliko na mehaničke dijelove pogonske grupe, nego na dijelove načinjene od plastičnih masa (oplate unutrašnjosti, karoserijski dijelovi), te potpuni nedostatak elektroničkih upravljačkih uređaja, koji su nužni za osnovnu funkciju vozila, dakle kretanje.
Ideje koje se ponekad navode kao moguće (proizvodnje univerzalnih upravljačkih uređaja koji će nadomjestiti izvorne) u stvarnosti nisu tehnički izvedive, a postavlja se i pitanje izvornosti tako preinačenog vozila.
FIVA uvodi novi standard YOUNGTIMER kojim se vozilima starosti 20-30 godina omogućava da budu prihvaćena kao nešto posebno, iako ne sa svim statusima starodobnih vozila. Ovo je dobar primjer kako osigurati potencijalno značajne primjerke od propadanja i osigurati njihov dolazak u status starodobih vozila.
Ovdje moramo jako paziti kod komunikacije i uvođenja ovog standarda u našim zemljama, jer se mnoga takva vozila koriste u svakodnevnoj upotrebi te bi eksplozivna pojava vozila ovog statusa sigurno dovela u pitanje povlastice koje imaju starodobna vozila.
Mora se jako paziti na izbor i kriterije za dobivanje statusa Youngtimer, isključivo originalnost i izvornost, bez ikakvih preinaka, koncentracija na sačuvana vozila.
Predlaže se na skupovima polagano uvoditi izdvojeno predstavljanje youngtimera, uz pridavanje velike pažnje kvaliteti predstavljenih vozila.
2. Privlačenje mladih u krug poštovatelja starodobnih vozila je već poznata problematika s kojom se bore sve zemlje članice FIVA-e. nezainteresiranost mlađih generacija za povijest i starodobne stvari općenito je veliki problem u svijetu. Mlađe generacije su odrasle uz tehničke predmete svake vrste koji su namijenjeni za kratkotrajnu uporabu i bacanje, te nemaju potrebu nešto sačuvati ili se time baviti.
Jedna mogućnost je organizacija skupova za mlade sa prilagođenim programom uz uvjet da dođu sa starijim vozilima, prvenstveno youngtimerima jer obično još nemaju sredstva za prava starodobna vozila. Osim toga većina takvih vozila su osuđena na uporabu po principi dok idu idu, a to se poklapa sa razmišljanjem i stilom života mladih. Koristi dok radi, a onda baci i uzmi drugo.